فیلم و سریال

17 فیلم اجتماعی غمگین خارجی که قلب شما را لمس خواهند کرد

سینما همواره آیینه ای بوده است که واقعیت های تلخ و شیرین زندگی را به تصویر می کشد. در این میان، فیلم های اجتماعی با تمرکز بر مسائل و معضلات جوامع مختلف، نقش مهمی در آگاهی بخشی و برانگیختن احساسات ایفا می کنند. در این پست، به معرفی 17 فیلم خارجی می پردازیم که به موضوعات غم انگیز اجتماعی پرداخته و بیننده را به تفکر و تامل وا می دارند:

این فیلم ها با روایت داستان هایی از فقر، تبعیض، جنگ، بیماری و نابرابری، سعی دارند تا چهره پنهان جامعه را آشکار ساخته و مخاطب را با چالش های پیش روی انسان ها در سراسر جهان آشنا کنند.

  • دزد دوچرخه (Ladri di biciclette) 1948 – ایتالیا:

    داستان پدری فقیر که برای یافتن دوچرخه دزدیده شده اش تلاش می کند تا بتواند شغل خود را حفظ کند.
  • زندگی شیرین (La Dolce Vita) 1960 – ایتالیا:

    به تصویر کشیدن زندگی پر زرق و برق و پوچ رم در دهه 60 میلادی.
  • نبرد الجزایر (La Battaglia di Algeri) 1966 – الجزایر/ایتالیا:

    نگاهی مستندگونه به مبارزات مردم الجزایر برای استقلال از فرانسه.
  • سالواتوره جولیانو (Salvatore Giuliano) 1962 – ایتالیا:

    در مورد زندگی و مرگ یک یاغی سیسیلی که به دنبال عدالت برای مردم فقیر بود.
  • فارگو (Fargo) 1996 – آمریکا:

    فیلمی جنایی با رگه هایی از طنز سیاه که فساد و خشونت را در جامعه آمریکایی به تصویر می کشد.
  • پسران محله (Boyz n the Hood) 1991 – آمریکا:

    مشکلات و چالش های جوانان سیاه پوست در محله های فقیرنشین لس آنجلس.
  • مرثیه ای برای یک رویا (Requiem for a Dream) 2000 – آمریکا:

    اثرات مخرب اعتیاد بر زندگی افراد مختلف.
  • شهر خدا (Cidade de Deus) 2002 – برزیل:

    زندگی پر از خشونت و جرم و جنایت در محله های فقیرنشین ریودوژانیرو.
  • تصادف (Crash) 2004 – آمریکا:

    در مورد تبعیض نژادی و تعصب در شهر لس آنجلس.
  • کافران (Incendies) 2010 – کانادا:

    داستانی غم انگیز در مورد جنگ و تبعیض مذهبی در خاورمیانه.
  • من، دنیل بلیک (I, Daniel Blake) 2016 – انگلستان:

    مشکلات یک نجار میانسال برای دریافت کمک های دولتی پس از بیماری.
  • فروشنده (The Salesman) 2016 – ایران/فرانسه:

    (به دلیل تولید مشترک با فرانسه ذکر شده است) اثرات روانی و اجتماعی تجاوز بر زندگی یک زوج.
  • انگل (Parasite) 2019 – کره جنوبی:

    نابرابری طبقاتی و شکاف عمیق بین فقیر و غنی.
  • نام من خان است (My Name Is Khan) 2010 – هند:

    تبعیض علیه مسلمانان پس از حادثه 11 سپتامبر در آمریکا.
  • بچه (The Kid) 1921 – آمریکا:

    (فیلم صامت) داستان ارتباط عاطفی بین یک ولگرد و یک کودک رها شده.
  • متری شش و نیم (Just 6.5) 2019 – ایران:

    (به دلیل تمرکز بر معضلات اجتماعی و قاچاق مواد مخدر در ایران و نمایش در جشنواره های بین المللی ذکر شده است. ) به تصویر کشیدن تلاش پلیس برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر.
  • کفرناحوم (Capharnaüm) 2018 – لبنان:

    زندگی سخت و طاقت فرسای کودکان در لبنان و مشکلات اجتماعی ناشی از فقر.

این فیلم ها تنها نمونه هایی از آثار سینمایی هستند که به مسائل اجتماعی پرداخته اند. تماشای این فیلم ها می‌تواند دیدگاه ما را نسبت به جهان پیرامونمان تغییر دهد و ما را به فکر فرو برد.

امیدواریم از تماشای این فیلم ها لذت ببرید و بتوانید با چالش های پیش روی انسان ها در سراسر جهان همدلی کنید.

17 فیلم اجتماعی غمگین خارجی که قلب شما را لمس می‌کنند

فروشنده (The Salesman) – اصغر فرهادی (ایران، 2016)

داستان این فیلم درباره‌ی زوج جوانی است که درگیر حادثه‌ای ناگوار می‌شوند و این حادثه زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تمرکز فیلم بر آسیب‌های روحی و روانی ناشی از تجاوز و همچنین قضاوت‌های اجتماعی است. معرفی فیلم و سربال - پوستر فیلم‌ها و سریال‌هابازی‌های درخشان شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، در کنار کارگردانی استادانه فرهادی، این فیلم را به تجربه‌ای تاثیرگذار و تکان‌دهنده تبدیل کرده است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز شده است. فروشنده نگاهی عمیق به مسائل اخلاقی، عدالت و انتقام در جامعه‌ی امروز ایران دارد. خشونت، آسیب روحی، و درگیری های اخلاقی در این فیلم به تصویر کشیده شده است. فیلم با ظرافت به بررسی تاثیر یک اتفاق بر روابط خانوادگی می پردازد. پیچیدگی های قضاوت و بخشش از موضوعات مهم مطرح شده در این فیلم هستند.

کفرناحوم (Capernaum) – نادین لبکی (لبنان، 2018)

این فیلم داستان زندگی سخت و طاقت‌فرسای یک پسر بچه در خیابان‌های بیروت را به تصویر می‌کشد. زین، کودکی که به جرم زدن یک نفر زندانی شده، از والدین خود به دلیل به دنیا آوردنش شکایت می‌کند. کفرناحوم تصویری تکان‌دهنده از فقر، بی‌عدالتی و نادیده گرفته شدن حقوق کودکان در جوامع فقیر را ارائه می‌دهد. بازی زیبای زین الرافعی، بازیگر اصلی فیلم، که خودش نیز زندگی مشابهی را تجربه کرده، تاثیرگذاری فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم نامزذ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود. تمرکز فیلم بر حقوق کودکان و شرایط زندگی سخت آنهاست. فقر، بی خانمانی و سوء بهره‌گیری از کودکان در این فیلم به تصویر کشیده شده است. کفرناحوم دعوتی به توجه بیشتر به کودکان محروم و تلاش برای بهبود شرایط زندگی آنهاست.

من، دنیل بلیک (I, Daniel Blake) – کن لوچ (بریتانیا، 2016)

این فیلم داستان دنیل بلیک، یک نجار میانسال را روایت می‌کند که پس از حمله قلبی، مجبور به بهره‌گیری از کمک‌های دولتی می‌شود. او در این مسیر با موانع و مشکلات اداری فراوانی روبرو می‌شود. من، دنیل بلیک انتقادی تند و گزنده به سیستم رفاهی ناکارآمد و بی‌رحم بریتانیا دارد. کن لوچ در این فیلم، صدای طبقه‌ی کارگر و محروم جامعه را به گوش می‌رساند. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن شد. بی عدالتی اجتماعی، فقر و مشکلات سیستم اداری در این فیلم به تصویر کشیده شده است. فیلم نشان می دهد که چگونه یک سیستم پیچیده می‌تواند افراد نیازمند را به حاشیه براند. من، دنیل بلیک تلنگری است برای بازنگری در سیستم های رفاهی و توجه بیشتر به نیازهای انسانی.

جدایی نادر از سیمین (A Separation) – اصغر فرهادی (ایران، 2011)

این فیلم داستان جدایی یک زوج ایرانی را روایت می‌کند که درگیر مشکلات خانوادگی و اجتماعی مختلفی می‌شوند. سیمین می‌خواهد از ایران برود تا دخترش در شرایط بهتری بزرگ شود، اما نادر نمی‌خواهد پدر پیرش را تنها بگذارد. جدایی نادر از سیمین به بررسی مسائل اخلاقی، طبقاتی و قانونی در جامعه‌ی ایران می‌پردازد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. دروغ، قضاوت و مشکلات خانوادگی از موضوعات اصلی این فیلم هستند. فیلم به خوبی نشان می دهد که چگونه یک تصمیم کوچک می‌تواند زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. جدایی نادر از سیمین اثری ماندگار در سینمای ایران و جهان است. این فیلم با نگاهی دقیق به روابط انسانی، دروغ و پیامدهای آن می پردازد.

دزدان مغازه (Shoplifters) – هیروکازو کورئیدا (ژاپن، 2018)

این فیلم داستان یک خانواده‌ی غیرمتعارف در ژاپن را روایت می‌کند که برای گذران زندگی به دزدی از مغازه‌ها روی می‌آورند. آنها یک دختر بچه را که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، به فرزندی قبول می‌کنند. دزدان مغازه به بررسی مفهوم خانواده، فقر و جرم و جنایت در جامعه‌ی ژاپن می‌پردازد. کورئیدا در این فیلم، با نگاهی همدلانه به شخصیت‌های خود، تصویری انسانی از دزدان مغازه ارائه می‌دهد. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن شد. فقر، خانواده های جایگزین و اخلاقیات در شرایط سخت از موضوعات اصلی این فیلم هستند. فیلم نشان می دهد که خانواده می‌تواند فراتر از روابط خونی باشد. دزدان مغازه سوالاتی مهم درباره معنای واقعی خانواده و مسئولیت های اجتماعی مطرح می کند.

پوست (Skin) – گای ناتیو (آمریکا، 2018)

این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی برایان ویدنر، یک نئونازی سابق، ساخته شده است که تصمیم می‌گیرد از گروه خود جدا شود و زندگی جدیدی را آغاز کند. او در این مسیر با چالش‌ها و خطرات فراوانی روبرو می‌شود. پوست به بررسی مسائل نژادپرستی، خشونت و تغییر درونی انسان می‌پردازد. بازی درخشان جیمی بل در نقش برایان ویدنر، تاثیرگذاری فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم به خوبی نشان می دهد که چگونه نفرت می‌تواند یک فرد را نابود کند و چگونه عشق می‌تواند او را نجات دهد. نژادپرستی، خشونت و رهایی از نفرت از موضوعات اصلی این فیلم هستند. فیلم پیامی امیدبخش درباره امکان تغییر درونی و رستگاری ارائه می دهد. پوست هشداری جدی درباره خطرات نژادپرستی و اهمیت ترویج صلح و مدارا است.

رُما (Roma) – آلفونسو کوارون (مکزیک، 2018)

این فیلم داستان کلئو، یک خدمتکار جوان در خانه‌ای در مکزیکوسیتی در دهه‌ی ۱۹۷۰ را روایت می‌کند.فیلم به زندگی کلئو و خانواده‌ای که برای آنها کار می‌کند، می‌پردازد و تصویری از تحولات اجتماعی و سیاسی آن دوران را به نمایش می‌گذارد.رما به بررسی مسائل طبقاتی، نابرابری جنسیتی و آسیب‌های عاطفی در جامعه‌ی مکزیک می‌پردازد.این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.فیلم با تصاویری زیبا و داستانی لطیف، به بررسی زندگی یک خدمتکار و تاثیر او بر خانواده ای که در آن کار می کند، می پردازد.

طبقه اجتماعی، جنسیت و مشکلات اجتماعی مکزیک در دهه 70 از موضوعات اصلی این فیلم هستند.

رما ادای احترامی به زنان و مادرانی است که در شرایط سخت از خانواده های خود مراقبت می کنند.این فیلم یک اثر هنری بی نظیر است که با زیبایی بصری و عمق احساسی، مخاطب را مجذوب خود می کند.

کلاس (Entre les murs) – لوران کانته (فرانسه، 2008)

این فیلم داستان یک معلم جوان در یک مدرسه راهنمایی در پاریس را روایت می‌کند. او با چالش‌های فراوانی در کلاس درس خود روبرو می‌شود و سعی می‌کند با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کند. کلاس به بررسی مسائل نژادی، طبقاتی و فرهنگی در سیستم آموزشی فرانسه می‌پردازد. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن شد. نظام آموزشی، چالش های معلمی و مشکلات اجتماعی در مدارس از موضوعات اصلی این فیلم هستند. فیلم به خوبی نشان می دهد که چگونه تفاوت های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند بر روابط دانش آموزان و معلمان تاثیر بگذارد. کلاس تلنگری است برای بازنگری در روش های آموزشی و توجه بیشتر به نیازهای دانش آموزان. این فیلم با روایتی واقع گرایانه، تصویری از زندگی روزمره یک کلاس درس را به نمایش می گذارد.

بعد از عشق (After Love) – علیم خان (بریتانیا، 2020)

این فیلم داستان زنی مسلمان را روایت می‌کند که پس از مرگ ناگهانی همسرش، متوجه می‌شود که او یک زندگی پنهانی داشته است. بعد از عشق به بررسی مسائل هویت، خیانت و بخشش در یک جامعه‌ی چند فرهنگی می‌پردازد. فیلمی درام با بازی خوب جوانا اسکانلان. هویت، خیانت و تاثیر فرهنگ در روابط زناشویی از موضوعات مهم فیلم است. ازدواج -مهارت رابطه زناشویی-عشق - روابط عاطفیفیلم با ظرافت، تاثیر یک راز بزرگ بر زندگی یک زن را به تصویر می کشد. بعد از عشق، داستانی پیچیده و احساسی درباره عشق، فقدان و بخشش است. این فیلم سوالاتی مهم درباره اعتماد و صداقت در روابط مطرح می کند.

زندگی دیگران (The Lives of Others) – فلوریان هنکل فون دونرسمارک (آلمان، 2006)

این فیلم داستان یک مامور اشتازی در آلمان شرقی را روایت می‌کند که مامور می‌شود یک نمایشنامه‌نویس و همسرش را زیر نظر بگیرد. اما با گذشت زمان، او به زندگی آنها علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد به آنها کمک کند. زندگی دیگران به بررسی مسائل سانسور، سرکوب و آزادی بیان در دوران کمونیسم می‌پردازد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. سانسور، سرکوب و تاثیر هنر در جوامع دیکتاتوری از موضوعات اصلی فیلم است. فیلم نشان می دهد که چگونه یک فرد می‌تواند در یک سیستم فاسد تغییر کند. زندگی دیگران، داستانی جذاب و تاثیرگذار درباره قدرت اراده انسان در برابر ظلم است. این فیلم هشداری جدی درباره خطرات استبداد و اهمیت حفظ آزادی بیان است.

پسر شائول (Son of Saul) – لاسلو نمس (مجارستان، 2015)

این فیلم داستان شائول، یک زندانی یهودی در اردوگاه آشویتس را روایت می‌کند که مامور می‌شود اجساد قربانیان را جمع‌آوری کند. او در این میان، جنازه پسری را پیدا می‌کند که گمان می‌کند پسر خودش است و تصمیم می‌گیرد برای او مراسم تدفین مناسبی برگزار کند. پسر شائول تصویری تکان‌دهنده و بی‌رحمانه از هولوکاست را به نمایش می‌گذارد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. هولوکاست، فقدان و تلاش برای حفظ انسانیت در شرایط غیرانسانی از موضوعات اصلی فیلم است. فیلم با بهره‌گیری از تکنیک های سینمایی خاص، مخاطب را به عمق فاجعه می برد. پسر شائول، ادای احترامی به قربانیان هولوکاست و هشداری جدی درباره خطرات نسل کشی است. این فیلم تجربه ای فراموش نشدنی و تکان دهنده برای هر بیننده ای است.

کجا می‌روی، آیدا؟ (Quo Vadis, Aida?) – یاسمیلا ژبانیچ (بوسنی و هرزگوین، 2020)

نیچ شناخت دقیق نیچ بازار یا پیدا کردن گوشه دنج بازار می‌تواند جهش فوق العاده ای به کسب و کار شما بدهید.این فیلم داستان آیدا، یک مترجم در سازمان ملل متحد در سربرنیتسا را روایت می‌کند که تلاش می‌کند جان خانواده‌اش را در طول نسل‌کشی بوسنی نجات دهد.کجا می‌روی، آیدا؟تصویری تکان‌دهنده از نسل‌کشی سربرنیتسا و بی‌تفاوتی جامعه‌ی بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد.نسل کشی، جنگ و تلاش برای نجات خانواده در شرایط بحرانی از موضوعات اصلی فیلم است.فیلم با تمرکز بر دیدگاه یک زن، تصویری انسانی از فاجعه سربرنیتسا ارائه می دهد.

کجا می روی، آیدا؟

هشداری جدی درباره خطرات ناسیونالیسم و عدم پاسخگویی به جنایات جنگی است.این فیلم یادآوری تلخ از یک فاجعه انسانی است که نباید فراموش شود.فیلم با بازی های قوی و روایتی تکان دهنده، مخاطب را درگیر خود می کند.

بی مادر (Motherless) – اوا هوسون (فرانسه، 2018)

این فیلم داستان زنی به نام میلا را روایت می‌کند که بعد از مرگ ناگهانی مادرش، با رازهای خانوادگی و گذشته‌ی پیچیده‌ی او روبرو می‌شود. بی‌مادر به بررسی مسائل خانوادگی، هویت و بحران‌های روحی در زندگی یک زن می‌پردازد. فیلم با فضایی تاریک و معماگونه، مخاطب را درگیر داستان می کند. فقدان، رازهای خانوادگی و جستجوی هویت از موضوعات اصلی فیلم است. فیلم با پرداختی روانشناسانه، تاثیر مرگ مادر بر زندگی یک زن را به تصویر می کشد. بی مادر، داستانی درگیرکننده درباره درد فقدان و تلاش برای درک گذشته است. این فیلم با بازی های خوب و کارگردانی قوی، اثری تامل برانگیز است.

گناهکار (The Guilty) – گوستاو مولر (دانمارک، 2018)

این فیلم داستان یک افسر پلیس تعلیق شده را روایت می‌کند که در مرکز فوریت‌های پلیس کار می‌کند. او تماسی دریافت می‌کند از زنی که ربوده شده است و سعی می‌کند او را نجات دهد. گناهکار به بررسی مسائل اخلاقی، پشیمانی و تقابل با گذشته‌ی تاریک می‌پردازد. فیلم در یک لوکیشن محدود (مرکز تلفن) فیلمبرداری شده و بر اساس دیالوگ‌ها پیش می‌رود. پشیمانی، رستگاری و مسئولیت پذیری از موضوعات اصلی فیلم هستند. فیلم با ایجاد تعلیق و دلهره، مخاطب را تا انتها درگیر داستان می کند. گناهکار، داستانی هیجان انگیز و تفکر برانگیز درباره قضاوت و تلاش برای جبران اشتباهات است. این فیلم با کارگردانی هوشمندانه و بازی خوب بازیگر اصلی، اثری به یاد ماندنی است.

عروسی لورنا (Lornas Silence) – برادران داردن (بلژیک، 2008)

ازدواج -مهارت رابطه زناشویی-عشق - روابط عاطفیداستان لورنا، یک مهاجر آلبانیایی در بلژیک را روایت می‌کند که با یک مرد معتاد ازدواج صوری می‌کند تا بتواند تابعیت بلژیکی بگیرد. او در این میان با مشکلات و فشارهای زیادی روبرو می‌شود. عروسی لورنا به بررسی مسائل مهاجرت، قاچاق انسان و اخلاقیات در شرایط سخت می‌پردازد. برادران داردن در این فیلم، با نگاهی واقع‌گرایانه به زندگی مهاجران می‌پردازند. مهاجرت، سوء استفاده و تلاش برای زندگی بهتر از موضوعات اصلی فیلم هستند. فیلم نشان می دهد که چگونه افراد آسیب پذیر میتوانند قربانی سوء استفاده قرار بگیرند. عروسی لورنا، داستانی تلخ و در عین حال امیدبخش درباره تلاش برای بقا است. این فیلم با روایتی ساده و تاثیرگذار، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

لامبورگینی (Lamb) – والدیمار یوهانسون (ایسلند، سوئد، لهستان، 2021)

داستان زوجی بی‌فرزند در ایسلند را روایت می‌کند که به طور غیرمنتظره‌ای صاحب یک نوزاد می‌شوند. اما این نوزاد، معمولی نیست و رازهای پنهانی دارد. لامبورگینی به بررسی مسائل طبیعت، خانواده و پیامدهای دخالت انسان در طبیعت می‌پردازد. فیلم ترکیبی از درام، فانتزی و عناصر ترسناک است. طبیعت، خانواده و پیامدهای دخالت انسان در طبیعت از موضوعات اصلی فیلم هستند. فیلم با فضایی رازآلود و تصاویری زیبا، مخاطب را درگیر داستان می کند. لامبورگینی، داستانی عجیب و تامل برانگیز درباره عشق، فقدان و ارتباط انسان با طبیعت است. این فیلم با فضاسازی خاص و روایتی غیرمنتظره، اثری متفاوت و به یاد ماندنی است.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. یه بار فیلم شهر خدا رو توی یه سینمای کوچیک دیدم. بعد تماشاش کلی ذهنم درگیر شد. اون صحنه هایی که بچه ها تو محله فقیرنشین با خشونت بزرگ میشن واقعا آدمو میترسونه. فکر کنم این فیلم ها یه جورایی چشم آدمو باز میکنن نسبت به دنیای اطراف.

    یه دوستم تعریف میکرد انگل رو هفت بار دیده بود. میگفت هر بار یه نکته جدید میفهمید ازش. اون زاویه دید کمدی سیاهش خیلی جالبه.

    فیلم من دنیل بلیک یادم میاد چقدر تو دقایق اولش حوصله ام سر رفت ولی بعد درگیر قصه شدم. اون جاهایی که توی اداره های دولتی گیر میندازه آدم یاد بیخودی های خودمون میوفته!

پاسخ دادن به شاهین لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا